Subject: Re: Öppen källkod i Stockholms Län (politik)

Re: Öppen källkod i Stockholms Län (politik)

From: Olle E. Johansson <oej_at_edvina.net>
Date: Mon, 29 Oct 2012 07:45:48 +0100

28 okt 2012 kl. 20:56 skrev Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:

> Hej FOSS-folk! (Politics will follow)
>
> Stockholms läns Piratparti ställer upp i valet till Landstinget i Stockholms län 2014.
>
> En del av Piratpartiets valplattform kommer täcka "Öppen källkod i den offentliga förvaltningen".
För mig är en stor del av problemet att kundsidan glömt det här med öppna standarder. Hur viktigt det är med interoperabilitet. Du
nämner det i listan, men för mig är det en huvudfråga. På det följer att öppen källkod ofta är dom bästa implementationerna. För
offentlig förvaltning handlar det också om kostnadskontroll. Köper du hela infrastrukturen från en leverantör som har egna standarder
för kommunikation, så har du ingått äktenskap och kan inte göra nya upphandlingar för att komplettera eller ändra plattformen,
för det finns bara en leverantör.

Jobbar just nu med en kommun i UK som inte begriper det här alls. Först väljer man standarder, sedan jobbar man med att pussla
ihop lösningar som fungerar ihop just på grund av standarder. Man börjar inte med att gifta sig med att välja mellan två leverantörer
som har proprietära standarder som leder till inlåsning. Speciellt inte som man har enorma besparingskrav på verksamheten.

Här är en presentation jag höll i Madrid där jag klagar på kundsidans brister vad gäller upphandling av telefoni, men mycket
gäller i ett bredare sammanhang:
http://www.slideshare.net/oej/the-secret-of-tcpip-and-how-it-affects-your-pbx

Summar summarum: Du är inne på rätt spår, men höj prioritet på krav på öppna standarder. Open Source betyder inte automatiskt
att man gör rätt...

/O