Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 00:52:22 +0200

lör 2011-10-15 klockan 23:25 +0200 skrev Erik Lönroth:

> Nej. Det vi sagt är att man ska ha kommersiell ensamrätt i 5 år, men
> grundtanken är att "balansera den". Antalet år har aldrig varit något
> vi klamrat oss fast vid. Idag gäller "livstid + 70år" vilket är
> absurt.

När det gäller inköp av skolböcker borde man inte behöva gå omvägen över
upphovsrättslagstiftningen. Staten/kommunen skulle mycket väl kunna köpa
litteratur med ett annat avtal än ett där man tar betalt per exemplar.
Den överenskomna priset skulle kunna vara ett engångsarvode till
författaren och innebär fri förfoganderätt för skolan. När det gäller
e-böcker så skulle elever/lärare över tiden kunna utveckla och förbättra
materialet som en del av undervisningen.

/Anders W