Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_kreawit.se>
Date: Thu, 14 Aug 2014 08:55:31 +0200

Den 2014-08-13 14:23, Per Andersson skrev:

> Jo det är väl så. John Goerzen skriver väldigt inspirerande om hur barnen
> använder terminalen bara, vi föräldrar är ju terminalmänniskor som knappt
> behöver färgskärm. ;-)

Min dotter fick en maskin med Debian-motsvarigheten till Edubuntu (det
blev Edubuntu med tiden och sedan Ubuntustudio) när hon var tre fyra år.
Kravet från hennes sida var att kunna köra Pingu-spelen (en leranimerad
pingvin) från sin tidigare maskin, vilket hon glömde snabbt när hon
hittade Tux i ett gäng spel och ritprogram (tur eftersom jag inte
lyckades uppfylla Pingukravet kravet förrän långt senare). Många av
programmen använder sin egen filhanterare och kräver inte att barnet
skall döpa sina dokument utan dokumenten representeras av bilder och ikoner.

Jag tror hon fortfarande installerar TuxPaint och några till från
Edu-sviten på sina datorer arton år fyllda.

Min brors barn som är lite yngre hade stor nytta av touch-bildskärm när
de fick dator i den åldern.

Vi har aldrig installerat någon "föräldrakontrollprogramvara" - vet inte
om det är fel tänkt med det känns inte rätt att utöva censur i stället
för att låta barnets sunda förnuft och eget ansvar utvecklas. I
praktiken (tror jag) att kunskapen att utforska världen (internet) på
egenhand har gått i takt med förnuft och ansvar.

/Anders Wallenquist