Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Sun, 9 Feb 2014 10:43:39 +0100

2014-02-08 Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>:

> Ramavtal finns för att offentliga sektorn får bara köpa saker
> om det skett via en offentlig upphandling med då krav på hur de
> görs.

Nja, ramavtal finns för att det förenklar och spar pengar. Det är svårt att
upphandla korrekt.

> Kostnaden att deltaga i förfarandet att få ramavtal kan vara
> manår - dvs den tid man måste lägga ner på att svara och ta
> fram allting för att få vara med på ramavtalet. Så endast stora
> företag har råd att ens försöka komma med.

Det kan absolut kosta mycket tid att delta i en stor upphandling, men det
finns många exempel på mindre bolag som har ramavtal med oss så sanningen
är inte så svartvit.

> Så i praktiken gäller:
>
> Ramavtal är till för att utestänga små konsulter och skapa
> ett antal storföretag som får ensamrätt att sälja produkter till
> offentliga sektorn.

Om du läst mina tidigare mail och så här långt så tror jag att du kan ana
att jag inte håller med dig.

> Att sälja till offentliga sektorn är då någon sorts skyddad
> marknad en klubb ett fåtal större aktörer tillhör.
>
> Sedan finns även förenklad upphandling där då upphandlas
> för mindre belopp - dvs utan ramavtal så köpes varor direkt -
> många av dem är riggade till att då deras ordinarie it-bolag skall få
> uppdraget.

Allting kan riggas om man vill, inget unikt för vare sig offentlig sektor
eller ramavtal.

Det finns många sätt att upphandla enligt lagen. I korthet:
Direktupphandling, max ca 270000. Behöver inte konkurrensutsättas alls
Förenklad upphandling, max ca 1,2 M. Behöver konkurrensutsättas, men kan
begränsas till Sverige och till 3 eller fler leverantörer
Vanlig upphandling, alla belopp och måste annonseras i hela EU

> Det finns därför massiv kritik hur offentlig upphandling sker - men
> inga bra förslag till hur man skall lösa problematiken.

Sant. LOU (eller egentligen upphandlingsdirektivet) för med sig en del gott
men också en massa elände. Men nu ser det ut som det gör och då får man
spela efter de regler som gäller fram tills nya regler kommer.

/D