Subject: Re: Övervaka energi-förbrukning

Re: Övervaka energi-förbrukning

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Mon, 03 Feb 2014 13:40:44 +0100

2014-01-30 10:41, David Jarl skrev:
> Måste siffran vara exakt?
> Det övervakningsverktyg vi använder uppskattar hur stor förbrukning
> våra kunder har om vi angivit deras utrustnings genomsnittliga effekt.
> Så länge du kan få fram totala onlinetimmar kan du själv räkna ut
> ungefärlig förbrukning (elförbrukning = ca onlinetimmar *
> genomsnittlig effekt).
>
> Du får väl inget exakt värde ens om datorn kan tillfrågas? eftersom
> tex skärmens förbrukning då inte skulle vara medräknad

Nej det räcker troligen med ganska grova närmevärden, ungefär som ni
räknar - och då är det on-line-timmarna som är avgörande. Däremot
misstänker jag att siffrorna kan komma att användas för mål i form av
sänkt energi-förbrukning och då blir mätmetod ofta avgörande för hur man
kan nå dessa mål. Mindre last på servrarna, avstängda datorer och lägre
nyttjandegrad av utrustningen...

/Anders