Subject: EU-kommissionen och FOSS-stockholm

EU-kommissionen och FOSS-stockholm

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Thu, 30 Jan 2014 01:45:25 +0100

Hejsan!

EU-kommissionen har MS-windows som OS på hela sin myndighet.

Jag har haft diskussioner med EU-kommissionen på twitter, där jag
påpekat att det blir omöjligt att ha förtroende för en myndighet som
använder sig av just detta OS. Delvis eftersom meddelarhemligheten
blir omöjlig att garantera.

Jag påpekade som exempel på: http://en.wikipedia.org/wiki/NSAKEY som
är en tekniskt inbyggd otrygghet som blir svårt att ignorera i ljuset
av #Snowden avslöjandena 2014.

Jag menade på att bara genom att använda sig av open source och/eller
free software på deras myndighet kan vi ta deras stora arbete med
dataskydd på allvar. Detta verkade inte EU-kommissionen vara medvetna
om riktigt.

Jag bjud därför in Amelia Andersdotter att kommentera på detta, vilket
hon gjorde.

EU-kommissionen inbjöd lite senare FOSS-stockholm att ev. försöka
arrangera en debatt om just detta ämne.

Följande meddelande fick jag från EU-kommissionen som en invit till
FOSS Stockholm därför:

----
@erik_lonroth @teirdes Kan du komma med ett förslag om koncept &
debattupplägg till comm-rep-se_at_ec.europa.eu ?
(https://twitter.com/EC_StockholmRep/status/428528105485922304)
Så, finns det intresse från FOSS att arrangera en sådan här debatt? I
så fall skulle jag kunna undersöka möjligheterna att använda EU-huset
för detta ändamål och skicka det som förslag till EU-kommissionen och
Amelia Andersdotter (Piratpartiet) m.fl. i någon slags debatt om
fri/öppen källkod, källskydd, dataskydd i ett EU-perspektiv.
/Erik Lönroth