Subject: Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

From: Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>
Date: Sat, 29 Sep 2012 15:22:53 +0200

2012/9/29 kirilla_at_kirilla.se <jonas.sundstrom_at_kirilla.com>:

> Per:
>
> Den som lutar åt öppen källkod delar inte nödvändigtvis ideologin bakom
> fri mjukvara.
>
> Visst måste man kunna diskutera ideologi, men eftersom fri mjukvara och
> öppen källkod redan är definierade begrepp (och ett avspänt kallt krig?)
> och eftersom FOSS-STHLM är ett forum för både-och (inte OS, FS, FosS
> eller fOSs, utan just FOSS) så vore det bra om ni som lutar åt fri mjukvara
> inte antog att ni talar i allas namn när ni propagerar för er ideologi eller
> dess eventuella skärningspunkter med icke-tekniska och rent allmän-
> [...]

Men det är väl inte så svårt att inse att om man använder termen "Fri
mjukvara" kommer de som står för den ideologin som Stallman lade fram
att tolka in att det finns ett politiskt ställningstagande i botten?
Det är väl inte heller konstigt att de som tror på "Fri mjukvara" inte
kommer ta tillfället i akt att diskutera politiska angränsande frågor?
Visst måste man kunna diskutera ideologi?

Ex från Görans mail(eftersom du tog bort historiken i ditt)

> Visst, det finns säkert de som sysslar med fri programvara utifrån att "proprietär programvara är ett socialt problem" (ursäkta parafraseringen) men jag tror inte det är så många. Och framför allt inte så många som gör det enbart med den motiveringen.

Här antar iaf. jag att hen syftar på just "Fri mjukvara", och inte
"F/LOSS", vilket gör den paragrafen väldigt konstig. Majoriteten som
utvecklar under GPL:en gör troligtvis det för att de tycker att att
proprietär mjukvara är ett problem. Hade hen sagt "open source" eller
FOSS kanske jag hade hållit med.

Men visst, Linus Trovalds/Alan Cox är väl lysande, och starka
motexempel, på några som explicit utvecklar "Fri mjukvara" men inte
tycks ha några problem med proprietär mjukvara, men däremot anser(som
jag antar folk på denna listan gör) att det är överlägset med FOSS
projekt. Det var väl dessutom därför "Open Source Initiative" kom
till?

Sätter du upp en poll då?

> Tack till Göran för ditt ifrågasättande!
>
> Jag ser värdet i både det fria och det öppna, vare sig det lutar åt det mer
> kollektivt ägande eller det mer anarkistiskt icke-ägande av kod och
> standarder, vare sig det handlar om frihet via ofrihet (påtvingat ansvar,
> frihet under ansvar) eller bara frihet (frihet utan ansvar). Har dock en liten
> - relativt obetydlig men ändå gnagande - oro att "friheten" blir en ny hegemoni.

Vi kan ju undvika just denna diskussion och nöja oss med att vi här på
listan troligtvis vet vad mängderna "Fri mjukvara", "FOSS" och "open
source" står för ur ett rent mängläremässigt perspektiv och att det
förklarar varför vissa är mer benägna än andra att diskutera ideologi
på denna inkluderande lista för FOSS.

> /Jonas Sundström.

P.S. Jag bryter mot god maillistsed och behåller ursprungliga
ämnesraden trots att den borde ändrats redan med Görans mail D.S.