Subject: Re: IPv6, curl och SCTP

Re: IPv6, curl och SCTP

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Thu, 26 Jan 2012 13:38:37 +0100 (CET)

On Thu, 26 Jan 2012, Magnus Sandberg wrote:

> Jag kollade lite vad gäller det "nya" protokollet SCTP och vad jag förstår
> är det IETF-standard sedan år 2000 (rfc2960), sedan 2007 gäller dock
> rfc4960.

Om jag gav intrycket att det var nytt så gjorde jag fel - HTTP1.1 specen
RFC2616 kom 1999, SCTP kom 2000. Jag betraktar SCTP som "omöjligt" att deploya
på det puplika internet mycket just pga att det funnits ute så länge och ändå
finns det inte ens lite grann använt publikt.

Internet-draften för HTTP över SCTP har inte blivit klar heller (vad jag vet
så övergavs den för några år sedan) och det finns inte löst hur t.ex klienter
ska göra för ange att "www.haxx.se" ska gå över TCP eller SCTP utan man tänker
sig antagligen happy eyeball där också i ytterligare en dimension.

Ansträngningar som SPDY och MPTCP är ju istället pragmatiska approacher att
införa ideer från SCTP fast på sätt som enklare går att deploya på dagens
internet.

> Om jag förstått det hela rätt började det som ett protokoll för att kunna
> skicka telefonisignalering över IP. Det visade sig dock att det gick att
> göra mer generellt. Vad jag förståd på vår VD, Kurtis, så används SCTP just
> som signaleringsbärare inom mobilvärlden.

Japp, telecom-nissar och andra som kör egna kontrollerade nät verkar prata
SCTP rätt ofta. Och som sagt så stöder t.ex linux det i kärnan sedan många år
tillbaks.

--
  / daniel.haxx.se