Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>
Date: Mon, 12 Dec 2011 23:32:53 +0100

On Mon, 2011-12-12 at 21:26 +0100, Henrik Nordström wrote:

> Skulle nog tro att vi inom vår livstid kommer att se flera top-3 spel
> där spelmotorn är fri programvara. Dock mindre troligt att speldata är
> fri i top-3. Dock förhoppningsvis några som når top-20 iaf.

jag är nästan villig att instämma. speldata, inte en chans, då går det
inte att tjäna pengar. men det har bildats en sådan industri under
spelföretagen där komponenter utvecklas eftersom det inte längre går att
göra allt in-house. det är för mycket teknik som ska in. om företagen
längst ner börjar med gpl-dubbellicens så lär det krypa uppåt i kedjan.
till slut kan frågan om att open source:a rubbet vara en ren
kostnadsfråga. det är inte motorn man tjänar pengar på (om man inte
heter john carmack). det är spelupplevelsen

/Johan