Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Sat, 10 Dec 2011 22:34:31 +0100

fre 2011-12-09 klockan 18:14 +0100 skrev Björn Göransson:
> Om man har tex en webbapplikation vars kod man vill släppa som gpl,
> låt säga att jag tillverkar en webbaserad ordbehandlare, vad är
> affärsideer som skulle kunna fungera?

Huruvida detta är ett stort eller litet steg beror ju mycket på vad din
affärsidé är idag.

Är din affärsidé att i första hand leverera programvaran i sig som
stapelvara och i övrigt skita i kunden så är inte GPL något för dig.

Är det istället att leverera en så bra tjänst som möjligt till kunden,
där programvaran i sig bara är en del. Support, förbättringar, hosting
av applikationen, anpassningar, och så vidare, då är GPL (eller kanske
AGPL) i många fall helt rätt.

Att det skulle handla om att sälja ut sig själv är många gånger
missvisande. Istället handlar det om att visa ansvar emot kunden. Under
förutsättningarna ovan kan du fortfarande ta samma betalt, men blir
tydligare varför. Det visar även en styrka att du är säker på den tjänst
du levererar att du vågar låta programvaran vara fri och istället ta
betalt för dina tjänster. Samt ger dig ett tydligt och begripligt svar
när någon kund frågar den känsliga frågan "Vad händer om du mot förmodan
skulle gå i konkurs eller av annan anledning inte längre kunna leverera
programvaran?".

Det öppnar även för möjligheten att intresserade kunder blir delaktiga i
utvecklingen. Är dock inget som sker med automatik.

Givetvis finns även risken för en ripoff, att någon annan tar ditt
program och paketerar det som sin egen tjänst och stjäl dina kunder med
bättre villkor än du kan erbjuda. Men i de flesta fall är detta mycket
långsökt då de du trots allt sitter på en enorm mängd kunskap om
programvaran som det tar lång tid för andra att knappa in.

Mer troligt är att det kan dyka upp alternativa leverantörer av din
programvara där ni konkurrerar och samarbetar under sunda villkor. Ev
alternativa leverantörer sitter i en beroendesituation till dig på
kunskapssidan, och är långsökt att de vill konkurrera fientligt.

Men det blir en aspekt till att vårda på sikt. Dock en mycket vinnande
sådan förutsatt att du lyckas.

> Affärsidéer är väl i mångt och mycket att ha monopol på något. Så vad
> ska man ha monopol på om inte sin kod?

Lyckade affärsidéer handlar på sikt om att ha nöjda kunder som vill
betala för det som levereras.

Frågan om att kunna låsa in användare i ett monopol och samtidigt hålla
dem nöjda är trots allt förhållandevis få som lyckas med, och generellt
ingen bra utgångspunkt som affärsidé om man inte sitter i en sådan
situation att användarna (både befintliga och nya) inte ens drömmer om
att fundera över om det finns alternativ eller blir per automatik
skedmatade med att det bara finns ett alternativ.

Mvh
Henrik