Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 23:05:47 +0200

Hej!

2011/10/14 Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>:
> Men angående detta "datorkörkort" skulle jag iaf. vilja veta mer om.

Jag ska återkomma med info om exakt vad det "datorkörkortet" innebär i
min grabbs skola (Södermalmsskolan). Jag vet inte om det är ett
"datorkörkort" för alla skolorna i Stockholm eller Södermalm eller om
det är initiativ på bara Södermalmsskolan.

Jag har också förstått att man fattat ett beslut i Stockholms stad om
att ha Microsoft som "plattform" och Volvo IT som huvudleverantör av
drift. Jag har lite insikt i det och jag har redan en del
roliga/sorgliga historer om det. Jag trodde dock att i
utbildningssituationer i skolan med skolbarn iblandade att man hade
lite mer koll på läget, och kunde ha vett att använda fri programvara.
Men som Erik Lönroth sagt; det är problem nere på tjänstemannanivå,
inte bara på politisk nivå. Och där är inte kunskaperna om IT
speciellt djupa. Och jag menar då mer socialt än tekniskt.

Tänk om de skulle tillämpa samma dumheter på matematikundervisningen;
den här algoritmen får du inte förstå eller se hur den är uppbyggd; du
får bara använda den och du får inte ändra den. Inte heller får du
göra en kopia på den eller ge den till en kompis ... vänta, det kanske
är det de redan gör och det är därför svenska skolan är så kass på
matte? ;-)

/Paul

--
Paul Cohen