Subject: Re: policy - vilka får sponsra foss-sthlm?

Re: policy - vilka får sponsra foss-sthlm?

From: Anders Sundman <anders_at_4zm.org>
Date: Mon, 09 May 2011 08:59:02 +0200

Från ett företags horisont är sponsring en strategisk åtgärd. Det är en
möjlighet att komma i kontakt med och visa upp sig för branchfolk (vi).
Detta kan skötas smakfullt och utan att bli "reklam-event". Detta har
jag inga problem med.

Sponsring handlar även om varumärke och marknadsföring riktad utåt
(utanför FOSS Sthlm). Med vår närvaro ger vi företaget good will och
legitimitet och blir på så vis en del i företagets marknadsföring mot
andra parter. Det är det sistnämnda jag inte vill medverka till i fallet
Combitech. Det är därför jag inte tänker gå. Det är min åsikt och mitt
val och jag vill inte påtvinga den på någon annan - diskussion i frågan
är dock alltid intressant.

Det är uppenbart från GNUs och OSIs definitioner av fri/öppen mjukvara
att det inte får finnas några restriktioner på användningsområdet. Detta
är licensmässigt okontroversiellt (tror jag?) men betyder inte att all
användning av FLOSS per automatik är av godo.

Det finns viss användning som jag inte vill ställa mig bakom (vilket är
vad man gör genom att vara den sponsrade parten). Jag kommer inte att
följa med FOSS Sthlm till träffar hos vapentillverkare, lika lite som
jag skulle följa med på porrklubb (även om den är laglig) för att se en
presentation av någon ny FLOSS live video lösning.

Hälsningar,
Anders (som ser fram emot näst-nästa träff)