Subject: Reflektion kolon angående feminism, diskriminering mm på listan

Reflektion kolon angående feminism, diskriminering mm på listan

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Tue, 31 Aug 2010 11:16:05 +0200

Hej!

De semaste dagarna har det pågått en
"flame-war"/"politisktkorrekt"/"militant" diskussion om diskriminering
och exkludering inom FOSS. Jag kommer här göra några personliga
reflektioner och då även namnge vissa personer på listan. De personer
jag namnger hoppas jag känner att jag refererat till dem på ett korrekt
sätt och inte som ett personligt påhopp. Min förhoppning är att hjälpa
dem som är med i diskussionen att kanske förstå sina opponenter.

Först vill jag börja med en allmän reflektion som inte har med dessa
diskussioner här på listan att göra men som kan sätta diskussionerna i
ett större perspektiv;
Jag tror att den stora öppenhet och upplysthet som finns i det svenska
samhället gör det svårt för extremistgrupper att få ett reellt fotfäste
i det svenska samhället. Till exempel har varken främlingsfientliga
grupper, extremistkyrkor, extremveganer eller bokstavstrogna feminister
lyckats etablera sig i samhället (förutom i vissa kommunfullmäktige, där
de sällan bemannar sina mandat som de fått).

Utan att föregår den strundande valdagen så tror jag att Folkpartiets
språkkrav passar bättre än Sverigedemokraternas extremåsikter i det
svenska kynnet. Samma kynne tilltals mer av Lars Ohlys eller Thomas
Bodströms "mjukisfeminism" framför Feministiskt Initiativ mer extrema
framtoning.

Jag tror att denna lista vinner mer på "mjukisfeminism" framför den
extremistiska/militanta/bokstavstrogna attityden.

Ett exempel på, vad jag tycker är, bra mjukisfeminism som också hade
glimten i ögat var Hedvigs presentation "Kvinnor och Open Source" på
senaste FOSS-mötet. Hedvig blandade egna erfarenheter av bland annat
"att bli rekommenderad att fixa kaffe om hon vill bidra" med andra
anekdoter ifrån personer hon mött eller läst om på Internet. Det hela
illustrerades med roliga bilder och med ett mycket bra framförande. Att
sedan efteråt sitta och diskutera med Hedvig på puben gav riktigt mycket
mersmak.

För att ni bli lite ner konkret skulle jag rakt ut vilja säga att i
grunden håller jag med Per Andersson och alla andra som vill ha ett
jämlikt samhälle, och då i alla dess former så som kön, religion,
etniskbakgrund, sexuell läggning mm men jag tror inte det är rätt väg
att gå att bli för bokstavstrogen eller militant. Jag tror att du, Per,
kommer längre i diskussionerna och får fler att förstå om du växlar ner
attityden ett eller två snäpp. Vassa armbågar gör att man får alla
andras armbågar i magen.

Till Glenn (för allas vetskap känner jag Glenn sedan många år och har
träffat honom i verkligheten) och andra som inte träffat Per (som jag
också träffat i FOSS-sammanhang) vill jag säga att Per vill väl men när
man inte träffats öga mot öga, har olika ålder, erfarenheter i livet mm
tas det skrivna ordet på en sådan här lista inte alltid emot på det sätt
avsändaren tänkte sig.

Med tanke på vilka andra deltagare det finns på denna lista har vi lika
lätt att starta ett militant "flame-war" gällande Freedom of Speech
eller OpenSource, så det gäller att vi håller en trevlig attityd
oberoende av vad ämnet gäller.

Jag vill också säga att jag håller med om Björns kommentar tidigare idag
och i stort håller jag med Andreas även om jag tycker det finns plats
för mer än bara teknik.

Slutlig fundering från min sida, ingen behöver svara;
Jag har orsakat både detta flame-war och det som var i januari med
uppenbarligen dåliga ordval. Antingen är jag en manschauvinist (som då
borde tänka om) eller så känner jag att vissa här på listan är
överkänsliga för ordval. Frågan är vad vi ska göra för att hålla en
trevlig stämning här? Jag kan tänka mig att kliva åt sidan, hellre
kliver jag bort från listan än att känna obehag av att inte varje ord
vägts på guldvåg.

--
// Mem