Subject: Re: Måndagsmorron-uppdatering

Re: Måndagsmorron-uppdatering

From: Marcus Rejås <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Mon, 28 Dec 2009 10:00:33 +0100

On 12/14 09:44, Daniel Stenberg wrote:
> Hejsan

Hallojsan!

> C) Fortsätt gärna att berätta för oss andra vilka företag ni är från och vilka
> projekt ni är involverade i. Kanske också mer specifikt vad ni vill _höra_
> föredrag om och vad ni kan _hålla_ föredrag om.

En presentation till ...

Jag heter Marcus Rejås och bor i Norrtälje, inte riktigt Stokcholm kanske
(intalar jag mig) men SL-bussarna stannar åtminstone på vår gata. Jag bor här
med två barn och en fru till dem (vi är inte gifta men det känns fånigt att
kalla henne flickvän när vi varit tillsammans i över 10 år och har två barn
tillsammans). På fritiden, som jag brukar låtsas att jag har, gillar jag att
segla och åka motorcykel.

Jag driver ett litet företag som heter Rejås Datakonsult AB och har gjort så
sedan 2002. Vi är nu 4 anställda (varav en på deltid) och jobbar uteslutande
med fri programvara. Vi publicerar inte så mycket även om det är på gång, men
allt vi levererar till våra kunder släpper vi under lämplig fri licens,
vilket oftast är GPL. Jag är mer pratare än kodare. Hmmm, ändå är jag ganska
tystlåten vilket kanske säger något om mitt kodande. Jag är dock
programmerare till yrket och har jobbat mycket med fria programvaror på både
stora och små företag.

Förutom utveckling jobbar vi även mycket med drift och underhåll och en stor
bit har blivit systemövervakning där vi jobbar dels i egen regi med Nagios
och också som partners till op5. Vi har även ett ben i utbildning och håller
utbildningar även där både i egen regi och som underleverantörer till
utbildningsföretag och systemleverantörer.

Vårt största enskilda uppdrag blev klart så sent som i förra veckan och
innefattar anpassningar av utbildningsplattformen Moodle. Efter att ha jobbat
fram ett avtal sedan i augusti skall vi äntligen börja jobba på det. Det
kommer att bli den största webbplatsen i sitt slag i Sverige.

Jag började engagera mig i fri programvara omkring 1996-1997. 1998 blev jag
svensk koordinator för Linux Dokumentation project och har sedan dess har
jag varit engagerad i Svenska Linuxföreningen där jag varit styrelsemedlem
och även ordförande. Jag har startat upp ett projekt som heter Fritis som jag
precis håller på att lämna över till nya förmågor. Sedan 2007 är jag core
team member i Free Software Foundation Europe och sedan en tid även Country
Coordinator för Sverige så jag uppskattar verkligen detta initiativ.

Jag har en liten blogg som jag skriver på då och då, tyvärr inte alls så ofta
som jag önskar. Bloggen hade sin storhetstid för ett par år sedan när jag
skrev om SIS-omröstningen[1].

Tror det var det viktigaste om mig, säkert missat något! :-)

God fortsättning!

[1] http://blog.rejas.se/2007/08/27/139/

--
Marcus Rejås                      rejas_at_fsfeurope.org
Free Software Foundation Europe   http://fsfeurope.org