Subject: Re: Måndagsmorron-uppdatering

Re: Måndagsmorron-uppdatering

From: Jonas Forsslund <jonas_at_forsslundsystems.se>
Date: Tue, 15 Dec 2009 09:54:38 +0100

Hej!

Som svar på C tänkte jag presentera mig jag med. Jag heter Jonas Forsslund
och arbetar
deltid som forskningsingenjör på avdelningen för människa-datorinteraktion
på KTH,
samt driver ett litet avknoppningsföretag som gör en tandläkarsimulator med
fri programvara. Det jag särskilt jobbar med är känselåterkoppling, kallat
haptik
(http://en.wikipedia.org/wiki/Haptic_technology), vilket gör att användare
kan känna
virtuella objekt med en slags 3d-joystick och t.ex. öva på att borra tänder.

Den haptikenhet vi använder mest går på ieee1394 med ett hemligt protokoll
och värdelösa
drivrutiner som kräver gammal kärna så jag skulle gärna höra ett föredrag om
hur man
kan börja reverse-engineera den.

För närvarande använder vi inget större grafikbibliotek, utan en mindre
scengrafimplementation
som heter H3D (gjort av ett annat svenskt företag - SenseGraphics), men vi
utvärderar
möjligheterna att använda Blender game engine. Själva simulatorn kör Ubuntu
men målet är
att köra en lite mer nerskalad debian.

Så projektet jag driver heter forssim och ligger på launchpad:
http://launchpad.net/forssim
Företaget: http://www.forsslundsystems.se
KTH-forskningen: http://funkis.csc.kth.se

Om någon tycker detta (haptik/simulator) låter intressant håller jag gärna
ett föredrag.

En grej jag skulle vilja höra mer om är (deb-) paketering och
releasestrategier när man
har ett antal lite ovanliga dependencies.

Hursom bra intiativ detta och jag ser fram emot en träff i Stockholm när
annars
det är mest från Göteborg man hör :)
Jonas